کمیته اعتبار بخشی
اعتباربخشی موسسات آموزشی دانشگاه ھای علوم پزشکی
اعتباربخشی به معنای فرآینـد کنتـرل و ارزشـیابی پیشـبرد برنامه یک مؤسسه یااثربخشی پیشرفت بـر اسـاس معیارھـای از قبل تعیین شده و استاندارد میباشد .رشد سریع تکنولـوژی، تغییـرات اقتصـادی و نیـز تغییـر در ساختارھای شغلی ,لزوماً تغییر و تحول در برنامه ھای آموزشـی و نظام تعلیم و تربیت را طلب می نماید. رسالت دانشگاھھای علـوم ارائه الگویی برای اعتباربخشی دانشگاھھا مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی پزشکی کشور، در ارتباط تنگاتنگ و نزدیـک بـا مأموریـت نظـام بھداشتی و درمانی (از نظر اصول کلی و اساسی) در سـطح ملـی است و ارزیابی شاخصھا به عنوان یـک عامـل عمـده در تحقـق رسالت و اھداف دانشگاه مطرح میباشد.
محور ١:
طراحی و اجرای برنامه اعتباربخشی موسسھای دانشگاھھا و دانشکدھھای علوم پزشکی اھداف :
- نظام مند نمودن فرآیند نظارت و ارزیابی دانشگاھھا و دانشکدھھای علوم پزشکی
- طراحی و اجرای برنامه اعتباربخشی موسسھای دانشگاھھا و دانشکدھھای علوم پزشکی
- تضمین و ارتقاء مستمر کیفیت در دانشگاھھا و دانشکده ھای علوم پزشکی شاخص ھای پایش :
- تعداد آیین نامه ھا و دستورالعملھای مربوط به ساختار و فرآیند اعتباربخشی دانشگاھھا و دانشکده ھای علوم پزشکی کشور در شورای گسترش دانشگاھھای علوم پزشکی کشور
- تعداد استانداردھای اعتباربخشی موسسه ای دانشکده ھا، مصوب شده در شورای گسترش دانشگاھھای علوم پزشکی کشور
- تعداد بازدیدھای انجام شده از دانشگاه ھای علوم پزشکی کشور تعداد دانشکده ھای اعتباربخشی شده در کشور
- استقرار و اجرای نرم افزار شناسنامه دانشکده ھا واحد مجری:
- دبیر خانه شورای گسترش دانشگاه ھای علوم پزشکی کشور با ھمکاری دبیرخانه ھای حوزه آموزش و دانشگاھھای علوم پزشکی و خدمات بھداشتی درمانی کشور
محور٢ :
اعتباربخشی برنامه ھای آموزشی در دانشگاه ھای علوم پزشکی کشور اھداف :
- شناسایی نقاط قوت و ضعف در برنامه ھای آموزشی(کوریکولوم ھا) به منظور ارائه بازخورد به مسئولین ذی ربط و گروھھای بازنگری کوریکولوم در سطح کشور و دانشگاه ھا جھت ارتقاء مستمر کیفیت
- نظام مند نمودن فرایند نظارت و ارزیابی برنامه ھای آموزشی
- طراحی و اجرای فرایند اعتباربخشی برنامه ھای آموزشی بصورت ادواری
شاخص ھای پایش :
- تدوین معیارھای اعتباربخشی برنامه ھای آموزشی
- تدوین آئین نامه اجرایی انجام اعتباربخشی برنامه ای
- تعداد استانداردھای اعتباربخشی برنامه ای تصویب و ابلاغ شده
- نسبت برنامه ھای آموزشی اعتباربخشی شده در کشور به کل برنامه ھا مجری :
- شورای عالی برنامه ریزی با ھمکاری دبیرخانه ھای آموزشی معاونت آموزشی و دانشگاه ھای علوم پزشکی و خدمات بھداشتی درمانی کشور
محور٣:
استانداردسازی فرایندھای آموزش علوم پزشکی اھداف :
- تدوین استانداردھای فرایندھای آموزشی
- توانمندسازی گروه ھای آموزشی
- ارزشیابی داخلی فرایندھای آموزشی بر اساس استانداردھای تدوین شده
شاخصھای پایش :
- تعداد گروه ھا و دپارتمان ھای آموزشی که جھت تحقق استانداردھای فرایندی توانمندسازی شده اند .
- تعداد گروه ھا و دپارتمان ھای آموزشی که بر اساس استانداردھای فرایندی ارزشیابی شده اند.
- تعداد گروه ھا و دپارتمان ھای آموزشی که واجد استانداردھای فرایندی می باشند.