• 1400/12/14
  • - تعداد بازدید: 140
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

کمیته اعتبار بخشی

اعتباربخشی موسسات آموزشی دانشگاه ھای علوم پزشکی

اعتباربخشی به معنای فرآینـد کنتـرل و ارزشـیابی پیشـبرد برنامه یک مؤسسه یااثربخشی پیشرفت بـر اسـاس معیارھـای از قبل تعیین شده و استاندارد میباشد .رشد سریع تکنولـوژی، تغییـرات اقتصـادی و نیـز تغییـر در ساختارھای شغلی ,لزوماً تغییر و تحول در برنامه ھای آموزشـی و نظام تعلیم و تربیت را طلب می نماید. رسالت دانشگاھھای علـوم ارائه الگویی برای اعتباربخشی دانشگاھھا مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی پزشکی کشور، در ارتباط تنگاتنگ و نزدیـک بـا مأموریـت نظـام بھداشتی و درمانی (از نظر اصول کلی و اساسی) در سـطح ملـی است و ارزیابی شاخصھا به عنوان یـک عامـل عمـده در تحقـق رسالت و اھداف دانشگاه مطرح میباشد. 

محور ١:

طراحی و اجرای برنامه اعتباربخشی موسسھای دانشگاھھا و دانشکدھھای علوم پزشکی اھداف : 

  • نظام مند نمودن فرآیند نظارت و ارزیابی دانشگاھھا و دانشکدھھای علوم پزشکی
  • طراحی و اجرای برنامه اعتباربخشی موسسھای دانشگاھھا و دانشکدھھای علوم پزشکی
  •  تضمین و ارتقاء مستمر کیفیت در دانشگاھھا و دانشکده ھای علوم پزشکی شاخص ھای پایش :
  • تعداد آیین نامه ھا و دستورالعملھای مربوط به ساختار و فرآیند اعتباربخشی دانشگاھھا و دانشکده ھای علوم پزشکی کشور در شورای گسترش دانشگاھھای علوم پزشکی کشور
  •  تعداد استانداردھای اعتباربخشی موسسه ای دانشکده ھا، مصوب شده در شورای گسترش دانشگاھھای علوم پزشکی کشور
  •  تعداد بازدیدھای انجام شده از دانشگاه ھای علوم پزشکی کشور  تعداد دانشکده ھای اعتباربخشی شده در کشور
  •  استقرار و اجرای نرم افزار شناسنامه دانشکده ھا واحد مجری:
  • دبیر خانه شورای گسترش دانشگاه ھای علوم پزشکی کشور با ھمکاری دبیرخانه ھای حوزه آموزش و دانشگاھھای علوم پزشکی و خدمات بھداشتی درمانی کشور

محور٢ :

اعتباربخشی برنامه ھای آموزشی در دانشگاه ھای علوم پزشکی کشور اھداف :

  • شناسایی نقاط قوت و ضعف در برنامه ھای آموزشی(کوریکولوم ھا) به منظور ارائه بازخورد به مسئولین ذی ربط و گروھھای بازنگری کوریکولوم در سطح کشور و دانشگاه ھا جھت ارتقاء مستمر کیفیت
  • نظام مند نمودن فرایند نظارت و ارزیابی برنامه ھای آموزشی
  • طراحی و اجرای فرایند اعتباربخشی برنامه ھای آموزشی بصورت ادواری

شاخص ھای پایش :

  • تدوین معیارھای اعتباربخشی برنامه ھای آموزشی
  • تدوین آئین نامه اجرایی انجام اعتباربخشی برنامه ای
  •  تعداد استانداردھای اعتباربخشی برنامه ای تصویب و ابلاغ شده
  •  نسبت برنامه ھای آموزشی اعتباربخشی شده در کشور به کل برنامه ھا مجری :
  • شورای عالی برنامه ریزی با ھمکاری دبیرخانه ھای آموزشی معاونت آموزشی و دانشگاه ھای علوم پزشکی و خدمات بھداشتی درمانی کشور

محور٣:

استانداردسازی فرایندھای آموزش علوم پزشکی اھداف :

  • تدوین استانداردھای فرایندھای آموزشی
  •  توانمندسازی گروه ھای آموزشی
  •  ارزشیابی داخلی فرایندھای آموزشی بر اساس استانداردھای تدوین شده

شاخصھای پایش :

  • تعداد گروه ھا و دپارتمان ھای آموزشی که جھت تحقق استانداردھای فرایندی توانمندسازی شده اند .
  •  تعداد گروه ھا و دپارتمان ھای آموزشی که بر اساس استانداردھای فرایندی ارزشیابی شده اند.
  •  تعداد گروه ھا و دپارتمان ھای آموزشی که واجد استانداردھای فرایندی می باشند.
عبارت خود را درج و جهت جستجو کلید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس: